Night soil, Nightmare

고속도로에서 폭탄을 운반하는 기사와 고속도로 아래 돼지들이 떠난 축사, 축사 아래 753마리의 돼지들이 묻혀있는 땅.

이것은 기록되지 않은 일기이며, 땅속에서 썩어가는 몸들의 아카이브이며, 우리 모두가 함께 꾸고 있는 악몽이다.

비로소 비가역적인 세계가 멈추는 밤.

Introduction

A truck driver transporting explosives along the highway, the abandoned pigsties beneath it, and the soil where seven hundred fifty-three pigs lie buried.

This is a diary left unrecorded, an archive of bodies rotting underground, a nightmare we are all dreaming together.

The night when, at last, the irreversible world comes to a halt.

무엇이, 왜, 어떻게 죽었는가?
이 질문은 결코 단순한 진술로 머물지 않는다. 그것은 이미 매장된 육체를 넘어 감각의 잔여, 언어의 파편, 이미지의 그림자 속에 부유하는 비가역적 사건에 대한 질문이다.

밤, 흙, 악몽은 제22회 대산대학문학상 희곡부문 수상작인 <질주>에서 출발해 전시와 퍼포먼스, 영상과 사운드, 그리고 텍스트와 물질이 서로를 오염시키며 생성되는 하나의 복합적 사유 구조를 제안한다. 이 작품은 퍼포먼스와 전시를 병렬적으로 나열하지 않는다. 오히려 그 둘의 경계를 해체하고, 각각의 매체가 서로를 침식하며, 그 과정에서 발생하는 잔여와 틈, 감각의 균열 자체를 하나의 사건으로 제시한다.

여기서 관객은 고정된 관람자가 아니다. 그는 전시장과 무대를 오가며 희곡의 장면들을 채집하고 파편화된 목소리와 소리, 이미지, 냄새, 흔적들을 수집하며 하나의 내러티브를 스스로 구성하는 존재다—그러나 어떤 관객도 전체를 볼 수는 없다. 이곳의 모든 사건은 분산되어 있고, 시간은 층위를 달리하며, 공간은 다중적으로 열려 있다. 즉, 관객은 언제나 부분의 목격자이자 전체의 부재를 증언하는 자로서 남는다. 이 작품의 공간은 세 개의 층으로 분절된다—753마리의 돼지들이 묻힌 땅, 비어있는 축사, 그리고 폭탄을 운반하는 고속도로. 그러나 이 구분은 단지 물리적 층위가 아니라 감각의 위계와 시간의 단면을 가리킨다. 각각의 공간은 실시간 영상 중계를 통해 서로를 감시하고 반사한다.

밤, 흙, 악몽은 재현이 아니라 침투다. 퍼포머는 오브제와 교감하고, 조각은 배우의 움직임 속에서 변형되며, 하나의 장면은 다른 장면의 흔적을 흡수한다. 희곡의 언어는 더 이상 문장으로 존재하지 않고 냄새, 흙, 진동, 잔광으로 물질화된다. 언어는 말해지기 이전의 상태로 되돌아가며 퍼포머의 신체 속에서 다시 번역된다. 이것은 인간 중심의 감각 질서에 대한 반문이다. 살처분된 돼지의 사체, 분뇨와 흙의 냄새, 파편화된 영상과 중첩된 목소리들은 인간이 외면해온 타자의 감각을 재현하는 것이 아니라, 그 감각에 스스로 침식되도록 초대한다. 그렇게 이 작품은 하나의 윤리적 사건으로 전환된다—죽은 것들의 울림을 감각하는 의례로서. 더 이상 재현의 도구로서가 아니라, 감염의 매개체이자 감각의 공모자로서. 사라진 세계의 잔향을 함께 호흡하기.

Curatorial Statement

What died, why, and how?
This question never remains a simple statement. It reaches beyond the bodies already buried, becoming an inquiry into an irreversible event that drifts through sensory residues, fragments of language, and the shadows of images.

Night soil, Nightmare emerges from <Gallop>, the award-winning play that received the 22nd Daesan University Literary Prize in Drama. It proposes a composite structure of thought in which exhibition and performance, moving image and sound, text and matter infiltrate one another. This work does not place performance and exhibition side by side. Instead, it dismantles the boundary between the two, allowing each medium to erode the other, turning the residues, gaps, and sensory fissures generated in that process into an event in themselves.

Here, the viewer is never a fixed spectator. They move between gallery and stage, collecting scenes from the play, gathering fragmented voices, sounds, images, smells, and traces, assembling their own narrative—yet no viewer can ever see the whole. Every event here is dispersed, time unfolds in layered strata, and space opens in multiple directions. The viewer remains always a witness to fragments, and a testifier to the absence of the whole. The work’s spatial structure is divided into three strata—the land where 753 pigs are buried, the emptied pigsty, and the highway carrying explosives. Yet these are not merely physical layers; they are cuts through sensory hierarchies and temporal planes. Each space observes and reflects the others through live video transmission.

Night soil, Nightmare is not representation but permeation. The performer communes with objects, sculpture is transformed through the performer’s movement, and one scene absorbs the traces of another. The language of the play no longer exists as sentences; it materializes as smell, soil, vibration, and afterimage. Language returns to a pre-spoken state and is retranslated through the performer’s body. This is a challenge to a human-centered sensory order. The slaughtered pigs’ bodies, the smell of manure and earth, the fragmented images and overlapping voices do not “represent” the senses of the Other—those long ignored by humans—but invite the viewer to be eroded by them. In doing so, the work becomes an ethical event—an invocation attuned to the resonances of the dead. Not as a tool of representation, but as a conduit of contagion and a collaborator in sensation. To breathe together with the afterglow of a vanished world.

운영 시간은 총 3시간이며, 작품 전시와 함께 퍼포먼스가 공간 전체에서 상시적으로 이루어집니다. 관람자는 지하 1층부터 지상 2층까지 자유롭게 이동할 수 있습니다. 단, 건물 외부로 완전히 퇴장하신 경우, 재입장은 불가합니다. 입장 시 작품 배치와 진행 흐름을 안내하는 리플렛(QR 코드)이 제공됩니다.

운영 시간 19:00 - 22:00
입장 시작 시 1회
(중간 입장, 재입장 불가)
관람 방식 자유 이동 및 자유 관람
화장실 건물 내부 위치
(관람 중 자유롭게 이용 가능)

Visitor Information

Viewing hours total three hours, with performances occurring continuously throughout the space. Visitors may move freely between Basement Level 1 and the second floor. However, once you exit the building, re-entry is not permitted. Upon entry, you will receive a leaflet (QR code) outlining the layout and flow of the event.

Operating Hours 19:00 - 22:00
Entry One-time entry at the start
(no late entry or re-entry)
Viewing Mode Free movement and open viewing
Restrooms Located inside the building
(available at any time during the program)

민감한 내용

본 전시는 일부 구간에서 심리적 불쾌감을 유발할 수 있는 냄새, 공포를 연상시키는 장면 및 사운드, 그리고 죽음을 간접적으로 참조하는 요소를 포함하고 있습니다. 관람 중 퇴장을 원하실 경우 스태프의 안내에 따라 언제든지 퇴장하실 수 있습니다.

Sensitive Content

This exhibition includes certain elements that may cause psychological discomfort, including odors, scenes and sounds that evoke fear, and references to death presented in indirect forms. If you wish to leave during the program, you may do so at any time with guidance from the staff.

본 전시 공간은 휠체어로 접근하기가 매우 어려우며, 엘리베이터와 장애인 화장실이 존재하지 않습니다. 음성해설 및 이동 지원이 필요한 경우 스태프가 함께 동행하며 퍼포머의 목소리로 녹음된 사전 해설 음성 파일을 이용할 수 있습니다. 또한 자막 해설이 필요한 경우 퍼포먼스 스크립트와 함께 작품을 관람할 수 있습니다.

휠체어 이동 진입 불가
엘리베이터 없음
장애인 화장실 없음
이동 지원 스태프 동행 가능
음성 및 자막 해설 있음

Accessibility

The exhibition space is largely inaccessible for wheelchair users, and no elevator or accessible restroom is available. If audio description or mobility assistance is needed, a staff member can accompany you and provide a pre-recorded audio guide voiced by the performer. For visitors who require caption-based guidance, the performance script can be provided in advance.

Wheelchair Access Inaccessible
Elevator N/A
Accessible Restroom N/A
Mobility Assistance Staff accompaniment available
Audio & Caption Provided on the website

밤, 흙, 악몽 포스터
밤, 흙, 악몽 포스터
밤, 흙, 악몽 포스터